maanantai 25. helmikuuta 2019

Kari Salmi på och om svenska

Jag heter Kari Salmi och jag ställer upp i riksdagsvalet för Svenska folkpartiet. Jag föddes i Luumäki år 1960, där jag växte upp på en lantgård tillsammans med tre syskon. Hela min omgivning var i praktiken enspråkigt finsk och den enda kontakten med det svenska språket var via skolundervisningen. Jag hade som tur en väldigt bra svenskalärare, men någon praktisk övning fick jag aldrig. Föga kunde jag då ana, att det svenska språket skulle hjälpa mig i min militära tjänstgöring, möjliggöra affärsverksamhet med svenskar då jag efter min militära karriär kom att grunda ett eget litet företag, att svenskan skulle hjälpa mig under alla mina fisketurer i Sverige och Norge, eller ens att jag en dag skulle vara gift med en finlandssvensk och ha ett barn, vars modersmål är svenska! 

Jag får ofta frågan, både av finsk- och svenskspråkiga, varför jag som finskspråkig ställer upp för SFP. Finland är ett tvåspråkigt land. Det finns flera svenskspråkiga, som har ställt upp som kandidat i partier, vars huvudspråk är finska, så varför skulle inte en finskspråkig då lika väl kunna ställa upp i ett parti, vars huvudspråk är svenska? 

Den främsta orsaken för min del är att SFP:s valprogram tilltalar mig. Jag ser inte SFP som enbart ett språkparti, även om det naturligtvis är viktigt för partiet att ta ställning för det svenska språket och att främja svenskspråkig kultur. SFP är ett liberalt parti, som står för flera av de saker jag själv skulle vilja föra vidare. SFP står för företagsamhet, utbildning, forskning, miljövänlighet, hälsovård, jämlikhet och trygghet i vardagen. Partiet ser Finland som en del av Norden och Europa. SFP baserar sina åsikter på forskning, fakta och sunt förnuft, inte på lösa ideologier, där man försöker vinna populistiska ströpoäng. Ett liberalt parti tillåter mig även större rörelsefrihet än vad ett konservativt parti skulle göra då det gäller att föra fram mina egna åsikter. Jag känner att jag har blivit väl bemött bland andra SFPare.

Mina teman är säkerhet, naturen och miljön (speciellt Östersjön, som är livsviktig för hela Finland), familjeangelägenheter och jämlikt föräldraskap, företagsamhet och arbete, undervisning och forskning, samt språk och kultur.

Då det gäller språk och kultur så anser jag att såväl svensk- som finskspråkig kultur bör främjas, inte den samiska att förglömma. Jag skulle rentav gärna se mera utbyte dessa emellan. Jag har också ett önskemål till er finlandssvenskar: våga tala svenska med oss finnar. Byt inte om till finska så fort en finskspråkig dyker upp. Vi är alla finländare och vi har två språk att värna om. Låt oss försöka lära oss varandras språk genom att ömsesidigt stöda och hjälpa varandra! Det bästa sättet att lära sig ett språk är genom att tala och våga göra misstag!

Jag må vara en nykomling i ankdammen; kanske rentav en ful ankunge. Låt det inte avskräcka er! Tag gärna kontakt eller kom och prata med mig t.ex. när jag är ute på stan och för min kampanj. Jag önskar naturligtvis att ni pratar svenska med mig! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ajatuksia uskonnonvapaudesta

Sain muistutuksen vastata uskonnonvapaus.fi -vaalikoneeseen ; kiitos siitä! Vaalikone oli mielestäni hyvin selkeä ja fokusoitunut, mutta se...